Psychociałologia
  • O mnie
  • Blog
    • Dziecko
    • Relacje intymne
    • Psychologia i somatyka
    • Seksualność
    • Trauma, lęk, kryzys i chroniczny stres
    • Inne
    • Wszystkie
  • Wydarzenia i takie tam
  • Sklep
  • Kontakt

Psychociałologia

  • O mnie
  • Blog
    • Dziecko
    • Relacje intymne
    • Psychologia i somatyka
    • Seksualność
    • Trauma, lęk, kryzys i chroniczny stres
    • Inne
    • Wszystkie
  • Wydarzenia i takie tam
  • Sklep
  • Kontakt
0
DzieckoWszystkie

Odporność psychiczna dzieci

autor Katarzyna J Małysz 23 września 2024
written by Katarzyna J Małysz 23 września 2024
Odporność psychiczna dzieci

Wielu rodziców zgłasza się do mnie z tematem niskiej odporności psychicznej ich dzieci. Temat jest oczywiście obszerny. Niemniej jednak podejmę próbę przekazywania najistotniejszych elementów, które my jako rodzice możemy wdrażać, żeby uczyć nasze dzieci odporności psychicznej, która jest umiejętnością podchodzenia do życia ze śmiałością, odwagą i reagowania na przeciwieństwa i trudności w sposób przystosowawczy, co nierozerwalnie wiąże się z przekonaniem, że mogę poradzić sobie z trudnościami i podnieść się po niepowodzeniu. Zwróćmy uwagę, że umiejętność ta jest związania z podnoszeniem się po niepowodzeniu, a nie osiąganiem sukcesu. Co to oznacza? Że nie osiągnięcia, a umiejętność poradzenia sobie z porażką jest tym, co wzmacnia odporność psychiczną.

Dzieci z niską odpornością psychiczną często unikają podejmowania wyzwań ze względu na ryzyko porażki, której się boją i z którą trudno im sobie poradzić.

Bierność, brak zainteresowań, unikanie, odkładanie na później, perfekcjonizm są często oznakami lęku przed porażką i próbą jej uniknięcia. Dziecko wycofuje się z życia. Z resztą to samo dotyczy nas…dorosłych.

Na odporność psychiczną mają wpływ:

———————————————

CZYNNIKI GENETYCZNE- czyli coś na, co my rodzice nie mamy wpływu. Niezależnie jednak od tego, pozostałe dwa czynniki można tak kształtować, żeby wzmacniać w naszych dzieciach odporność psychiczną.

———————————————

SPOSÓB MYŚLENIA o sytuacji, ponieważ to nie sama sytuacja, a sposób w jaki o niej myślimy tworzą nasze doświadczenie emocjonalne. To od sposobu myślenia o sytuacji, którego nauczymy nasze dzieci zależy jak będą odbierać porażki. Jeśli od najmłodszych lat będziemy uczyć je, że porażka to szansa na kolejny lepszy raz, to dziecko porażkę tak właśnie nauczy się postrzegać. Jeśli jednak nauczymy dziecko, że na porażce trzeba się negatywnie koncentrować, że jest wstydliwa i świadczy o naszej niskiej wartości, to tutaj także, to dziecko weźmie ze sobą w świat i zapewne, zacznie unikać sytuacji, które są obarczone potencjalną groźbą porażki. Jaki więc wniosek? Uczmy dzieci postrzegania trudności jako szansy rozwojowej, której nie należy się bać, a raczej z której można czerpać wartościową naukę.

———————————————

WYUCZONE WZORCE ZACHOWAŃ, które kształtują się na podstawie doświadczeń, czyli jeśli dziecko nauczy się, że po porażce spotyka je kara (np. smutek rodzica, złość, brak wsparcia, niepokój rodzica), a po zwycięstwie nagroda, to oczywiście w celu uniknięcia kary, dziecko zacznie unikać potencjalnie zagrażających nią sytuacji=zacznie redukować swoje życie. Z drugiej zaś strony jeśli nauczymy dziecko, że liczy się wkład pracy i zaangażowanie i za to będziemy je nagradzać (uśmiech, duma, zadowolenie), to dziecko nauczy się, że aktywność, podejmowanie wyzwań jest dobre i niezależnie od spodziewanego rezultatu, warto je podejmować.

Podsumowując krótko:

uczmy dzieci przeżywania porażek w sposób, który będzie je rozwijał, bez budowania poczucia lęku i obaw przed niepowodzeniem.

nagradzajmy wysiłki i wkład pracy, a nie rezultaty. Rezultaty zawsze mogą być różne, nie mamy wpływu na okoliczności zewnętrzne, za to nagradzanie wysiłków sprawi, że dziecko z chęcią będzie podejmować wyzwania, niezależnie od szansy na sukces.

Dnia pełnego rodzicielskiej radości Ci dziś życzę

 

BBTRSBBTRS Krakówodporność psychicznapsychologpsycholog dzieci KrakówPsycholog Krakówpsycholog młodzieży Krakówpsycholog szkolnypsycholog szkolny KrakówrodzicielstwoSE KrakówSomatic Experiencing Kraków
0 komentarz
0
Email
Katarzyna J Małysz

poprzedni post
Jakim rodzicem jestem?
następny post
Dlaczego moje dziecko zachowuje się źle?

You may also like

Nerw błędny-wbudowany mechanizm powrotu do spokoju

18 listopada 2025

Małe ja, DUŻE JA czyli Kim jak właściwie...

12 listopada 2025

Ta chwila jest jedynym czasem, jaki jest

6 listopada 2025

Wybaczanie a ciało

4 listopada 2025

Wybaczenie to nie zapomnienie, lecz uwolnienie siebie i...

4 listopada 2025

Gdy się na chwilę uspokoisz….

6 sierpnia 2025

Pułapka ciała, które pamięta

20 czerwca 2025

Pokój umysłu jest najwyraźniej sprawą wewnętrzną…

3 czerwca 2025

Dziecięcy układ nerwowy w szkole-sprawiaj przyjemność!

29 maja 2025

Dziecięcy układ nerwowy w szkole-Staraj się!

22 maja 2025

Leave a Comment Cancel Reply

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

O mnie

O mnie

Nazywam się Katarzyna Małysz. Pracuję jako psycholożka, psychoseksuolożka i terapeutka Somatic Experiencing. Jeśli mnie potrzebujesz.....jestem.

Ostatnie wpisy

  • Nerw błędny-wbudowany mechanizm powrotu do spokoju
  • Małe ja, DUŻE JA czyli Kim jak właściwie jestem?
  • Ta chwila jest jedynym czasem, jaki jest
  • Wybaczanie a ciało
  • Wybaczenie to nie zapomnienie, lecz uwolnienie siebie i swojego ciała od ciężaru urazy

    • Facebook
    • Linkedin
    • Youtube
    • Email

    @2017 - PenciDesign. All Right Reserved. Designed and Developed by PenciDesign


    Do góry